donderdag 4 juli 2024 om 18:58

Arthur van Dongen (Visma | Lease a Bike): “UCI moet strenger handhaven”

Video Arthur van Dongen vindt dat de UCI hun regels strenger moet handhaven. De ploegleider van Visma | Lease a Bike zag Jasper Philipsen uiteindelijk wel gedeclasseerd worden na rit zes van de Tour, maar voor Van Dongen moet er meer veranderen. “Er is een onafhankelijke jury nodig”, zei hij aan WielerFlits.

“De UCI heeft hun mond vol over veiligheid. Ze hebben het volop over regels naleven en noem maar op. Vandaag gaat het over wel of niet gehinderd worden. Het gaat over sprinten in een rechte lijn. Dat gebeurde gisteren niet en vandaag ook niet. Ik zou willen vragen aan de UCI waarom ze hun eigen regels niet handhaven (wat ze uiteindelijk vandaag wel deden, red.)”, aldus Van Dongen.

“Het is niet aan ons om naar hen (de UCI, red.) te stappen, ze hebben zelf al het materiaal om te zien wat ze moeten zien. Ik weet niet of Wout snel genoeg geweest zou zijn, maar hij werd wel klem gezet. Dat is zeker. Renners moeten gewoon in een rechte lijn sprinten. Soms verliezen ze hun verstand. Maar daarom is een onafhankelijke jury nodig.”

Tijdrit van morgen: “Verwacht geen grote verschillen”
Eerder in de etappe brak het peloton in stukken door de wind. Jonas Vingegaard en de andere renners van Visma | Lease a Bike waren attent, al hadden ze volgens Van Dongen geen plannen gemaakt. “Het plan was om uit de gevarenzone te blijven, niet om het op de kant te trekken. Anders waren we er wel vroeger aan begonnen.”

Vrijdag wacht er al weer een belangrijke dag voor de klassementsrenners. Een individuele tijdrit van 25 kilometer op het menu, wat het algemeen klassement weer zal doen veranderen. “Het parcours is niet al te lastig, Vingegaard zal dus niet zoals vorig jaar veel tijd pakken. Ik verwacht dat de verschillen niet al te groot zullen zijn. Van Aert zal ook vol gaan. Het is voor hem een goede test voor de Olympische Spelen.”

Geplaatst als onderdeel van: Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.