Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse
zondag 21 juli 2024 om 20:30

Tour 2024: Zo blikken verschillende Belgen en Nederlanders terug op hun drieweekse

Tijdens de Tour de France is er elke dag wat te bespreken. Voor elke etappe en na de finish van elke rit staan veel renners de pers te woord. De meest interessante interviews en reacties vanuit het peloton en de ploegleiding bundelt WielerFlits hier in het blog.

Visma | Lease a Bike heeft ‘een plan’: “Maar het wordt lastig om Pogacar pijn te doen”

Visma | Lease a Bike heeft ‘een plan’: “Maar het wordt lastig om Pogacar pijn te doen”

Jonas Vingegaard moest in de veertiende etappe van de Tour de France tijd toegeven op zijn grote rivaal Tadej Pogacar en staat nu in het algemeen klassement op net geen twee minuten van de Sloveen. Een gevoelige tik, maar bij Visma | Lease a Bike hebben ze de hoop nog niet opgegeven.

Dat liet ploegleider Grischa Niermann voor de start van de vijftiende rit weten aan Het Laatste Nieuws. Vandaag volgt er zeker een etappe om iets te ondernemen, met vijf gecategoriseerde beklimmingen en in totaal ruim 5000 hoogtemeters. “Vandaag is een belangrijke dag. We willen altijd tijd terugpakken en we gaan zien of dat nog gaat lukken.”

“We hebben een plan, maar een plan is alleen maar zo goed als de renners en de tegenstand. Gisteren heeft Jonas super gereden, maar was Pogacar gewoon sterker. Het zal lastig worden om hem pijn te doen, maar we gaan het zeker proberen. Paniek? Zeker niet. Het is zoals het is. Het is ook niet het einde van de wereld als Jonas de Tour niet wint, maar het is wel onze droom om de Tour te winnen.”

“Er kan nog veel gebeuren in de slotweek”
“Daar gaan we voor. We gaan de komende zeven etappes zien of dat nog mogelijk is”, aldus Niermann. “De droom is zeker nog intact. Jonas volgt nu op een kleine twee minuten en we hebben de laatste jaren gezien dat er nog veel kan gebeuren in de laatste week. Maar we moeten ook eerlijk zeggen dat Pogacar dit jaar bijzonder sterk is”, verliest de oud-prof de realiteit niet uit het oog.

Met de Col de Peyresourde (6,9 km à 7,8%), Col de Menté (9,3 km à 9,1%), Col de Portet-d’Aspet (4,3 km à 9,7%), Col d’Agnes (10 km à 8,2%) en de slotklim naar Plateau de Beille (15,8 km aan 7,9%) is het flink klimmen geblazen. Hoe kijkt Niermann naar de etappe? “UAE heeft bergop de sterkste ploeg. We moeten kijken hoe de koers loopt, maar idealiter kan Jonas vandaag ergens tijd terugpakken. Maar het zal geen makkie worden.”

UAE Emirates is op zijn hoede voor tweede Pyreneeënrit: “Er ligt elke dag gevaar op de loer”

UAE Emirates is op zijn hoede voor tweede Pyreneeënrit: “Er ligt elke dag gevaar op de loer”

Tadej Pogacar en UAE Emirates kwamen zaterdag in de eerste etappe door de Pyreneeën als grote winnaars uit de strijd, maar vandaag volgt er weer een loodzware dag door de bergen. Op de Franse nationale feestdag volgen vijf gecategoriseerde beklimmingen en in totaal ruim 5000 hoogtemeters. En dus is teammanager Mauro Gianetti op zijn hoede.

“We staan er heel goed voor als ploeg, maar elke etappe is gevaarlijk”, blikt Gianetti met de NOS vooruit op de laatste etappe voor de tweede rustdag. “Jonas (Vingegaard, red.) is een geweldige renner en kampioen, net als Remco Evenepoel. Er ligt elke dag gevaar op de loer. We moeten elke dag gefocust en fit zijn. Dat is het belangrijkste.”

Wat verwacht de oud-renner van de tweede en laatste rit door de Pyreneeën? “Vandaag is een andere etappe dan die van gisteren. Het gaat meteen van bij de start bergop”, liet hij nog weten aan Eurosport. “De renners die meegaan in de ontsnapping zijn nu waarschijnlijk de klimmers. De jongens die gisteren in de aanval waren, zijn meer renners voor de vlakke ritten en sprints.”

“Het was kortom geen ideale kopgroep om het uit te houden tot de finale. Het duurde voor de vlucht bovendien ook te lang om weg te rijden. Vandaag heeft de vlucht misschien meer kans van slagen, maar aan de andere kant zal de strijd om de gele trui ook weer losbarsten op de laatste klim”, doelt Gianetti op de slotklim naar Plateau de Beille.

Soudal Quick-Step-ploegleider Tom Steels: “We komen dichter en dichter bij het podium”

Soudal Quick-Step-ploegleider Tom Steels: “We komen dichter en dichter bij het podium”

Net als kopman Remco Evenepoel zelf, toonde ook ploegleider Tom Steels (Soudal Quick-Step) zich tevreden. “Het was een goede dag, Remco heeft bewezen dat hij top 3-waardig is. Hij was weer goed. Het was geen gemakkelijke etappe, zeker de slotklim was heel lastig. Hij zat tegen zijn grenzen aan, maar is lang blijven volgen. Het was een gevecht tegen zichzelf, maar de concurrentie rijdt iets rapper.”

Volgens Steels komt Evenepoel nu op podiumkoers. “Als iedereen goed blijft herstellen, recupereren of geen echt slechte dag heeft, dan zijn dit de mannen die voor de top 5-plaatsen blijven strijden. De rit van morgen moeten we nog goed doorkomen en dan kunnen we terug gaan rusten. We komen dichter en dichter, het podium zit er zeker in.”

UAE-ploegleider Matxin: “Tadej Pogacar liet vandaag zijn killer-modus zien”

UAE-ploegleider Matxin: “Tadej Pogacar liet vandaag zijn killer-modus zien”

José Antonio ‘Matxin’ Fernández, ploegleider bij UAE Emirates, was in zijn nopjes na de veertiende etappe van de Tour de France. Hij zag zijn kopman Tadej Pogacar de rit winnen én een flinke tijdbonus pakken op rivaal Jonas Vingegaard. De Spanjaard was ook trots op de rest van zijn renners, die hij voor de camera van WielerFlits een voor een complimenteerde. Over Pogacar zei ‘Matxin’ dat de Sloveen zijn ‘killer-modus’ had laten zien.

Visma | Lease a Bike accepteert dat Tadej Pogacar sterker is: “Deze was niet ingecalculeerd”

Visma | Lease a Bike accepteert dat Tadej Pogacar sterker is: “Deze was niet ingecalculeerd”

Jonas Vingegaard verloor in de veertiende etappe van de Tour behoorlijk wat tijd op Tadej Pogacar Toch denkt Grischa Niermann, ploegleider bij Visma | Lease a Bike,  dat Vingegaard gewoon een goede dag had. “Maar er was één iemand beter”, klinkt het voor de camera van WielerFlits. “Dat moeten we accepteren, net als het tijdsverlies. Er zijn nog zeven etappes te gaan, we gaan nog niet naar huis vanavond.”

Bij Visma | Lease a Bike hadden ze niet verwacht dat Pogacar zo uit zou halen in de eerste Pyreneeën-rit. “Deze was niet ingecalculeerd”, aldus Niermann. “Het was wel een rit waarvan we verwachtten dat Pogacar een aanval zou plaatsen op Jonas, ondanks het tijdsverschil dat er al was. Dat hadden we wel ingecalculeerd, maar we hadden wel gehoopt dat Jonas zou kunnen volgen of op minder achterstand binnen was gekomen.”

Merijn Zeeman bekijkt cijfers van Vingegaard: “Hij kan niet veel beter, Pogacar gewoon heel sterk”

Merijn Zeeman bekijkt cijfers van Vingegaard: “Hij kan niet veel beter, Pogacar gewoon heel sterk”

Jonas Vingegaard heeft in de eerste Pyreneeën-rit van de Tour de France een tik gekregen van Tadej Pogacar. De Deen had echter geen slechte dag, stelt Merijn Zeeman, de sportief directeur van Visma | Lease a Bike.  “Het was een heel knappe prestatie van Pogacar, chapeau”, zei hij na afloop tegen WielerFlits.

“Hij heeft meer tijd gepakt dan we hadden gehoopt”, aldus Zeeman, die zijn kopman 39 tellen plus vier bonificatieseconden zag verliezen op de geletruidrager. “Maar ik denk dat Jonas gewoon een geweldige etappe heeft gereden. Als de laatste kilometers van de klim zes, zeven procent zijn en Evenepoel moet passen bij Jonas, dan zegt dat ook wel dat Jonas ook een heel hoog niveau heeft. Maar Pogacar stak er met kop en schouders bovenuit. Daar kun je alleen maar respect voor hebben. Maar morgen is er nog een belangrijke bergrit, volgende week volgen er nog twee en er is nog een tijdrit. Laten we blijven knokken om het spannend te houden.”

Zeeman keek direct na de etappe al even naar de vermogens die Vingegaard leverde tijdens de rit. “Die zeiden dat hij gewoon een heel hoog niveau heeft gehaald en dat hij ook niet heel veel harder kan. Dat zegt ook iets over de prestatie van Pogacar. Jonas was zeker niet minder vandaag, Pogacar was vooral heel veel beter. Daarmee heeft hij verdiend gewonnen, maar hebben wij ook nog steeds heel veel motivatie en moraal voor de komende week. We gaan echt nog alles op alles zetten om de Tour spannend te houden.”

Grischa Niermann: “Deze was niet ingecalculeerd”
Ook Grischa Niermann, ploegleider bij Visma | Lease a Bike, denkt dat Vingegaard gewoon een goede dag had. “Maar er was één iemand beter”, klinkt het voor de camera van WielerFlits. “Dat moeten we accepteren, net als het tijdsverlies. Er zijn nog zeven etappes te gaan, we gaan nog niet naar huis vanavond.”

Bij Visma | Lease a Bike hadden ze niet verwacht dat Pogacar zo uit zou halen in de eerste Pyreneeën-rit. “Deze was niet ingecalculeerd”, aldus Niermann. “Het was wel een rit waarvan we verwachtten dat Pogacar een aanval zou plaatsen op Jonas, ondanks het tijdsverschil dat er al was. Dat hadden we wel ingecalculeerd, maar we hadden wel gehoopt dat Jonas zou kunnen volgen of op minder achterstand binnen was gekomen.”

Kopbeurt Adam Yates cruciaal: “Als Tadej je vraagt om aan te vallen, dan doe je dat”

Kopbeurt Adam Yates cruciaal: “Als Tadej je vraagt om aan te vallen, dan doe je dat”

Adam Yates speelde wederom een cruciale rol in het masterplan van UAE Emirates. Met een aanval op zo’n zeven kilometer van de streep, legde hij de druk bij Visma | Lease a Bike. En toen zijn kopman Tadej Pogacar een drietal kilometer later de sprong kon maken, schudde Yates nog een belangrijke kopbeurt uit de benen.

“Toegegeven, dit was niet echt het plan”, aldus Yates bij Sporza. “Maar met Tadej weet je nooit wat je kan verwachten. Ik was aan het wachten op de orders en dan doe ik gewoon wat hij me vraagt. Vandaag vroeg hij me op een zevental kilometer van de aankomst om aan te vallen. Dan was het zien of en wanneer hij de sprong kon maken. Dat is goed uitgepakt, dus was het een goede dag.”

Wat denkt Yates als hij zo’n vraag krijgt van zijn kopman? “Als hij me dat vraagt, weet ik dat het pijn gaat doen. Maar ik doe het voor de ploeg. Ik ken mijn taak en het doel. Daarom ben ik heel blij. Het was een grote dag voor de ploeg, maar morgen is minstens zo belangrijk. Hopelijk doen we het daar even goed.”

Hoe verklaart Yates eigenlijk de metamorfose van Pogacar ten opzichte van de vorige bergrit, toen Vingegaard wél kon terugkomen? “Toen reed hij veertig kilometer alleen. De renners daarachter konden bij momenten goed samenwerken, waardoor het lastiger was voor hem. Hij moest ook in de afdalingen en de valleien alleen rijden, dat is lastig en dat kost je energie die je in de finale mist. Vandaag was het wat korter, moest hij maar een paar kilometer alleen rijden en hij neemt veel tijd.”a

Harm Vanhoucke: “Inside information dat UAE Emirates de rit wil controleren”

Harm Vanhoucke: “Inside information dat UAE Emirates de rit wil controleren”

De veertiende etappe van de Tour de France gaat mogelijk uitdraaien op een strijd der favorieten, al wordt ook gesproken over een kans voor de aanvallers. Bij Lotto Dstny is nieuws binnengekomen dat de ploeg van gele trui Tadej Pogačar voor de ritzege wil rijden.

“Ik heb al inside info gekregen dat UAE Emirates wil controleren, maar ik wil het toch proberen”, vertelde Harm Vanhoucke zaterdagochtend tegen Sporza, voor de etappe naar Pla d’Adet.

Gevallen Cees Bol maakt het redelijk goed: “Van Gils en Capiot maken allebei een fout”

Gevallen Cees Bol maakt het redelijk goed: “Van Gils en Capiot maken allebei een fout”

Cees Bol ging in de finale van de dertiende etappe van de Tour de France onderuit, nadat vlak voor hem Maxim Van Gils en Amaury Capiot in botsing kwamen en tegen de grond gingen. “Zij maakten allebei een fout, Capiot zat daar te ontspannen op de fiets”, vertelt Bol aan WielerFlits.

“Het was een flinke teleurstelling”, gaat hij verder. “Het gaat redelijk goed, maar ik ben redelijk beurs en geschaafd, maar het had veel erger gekund. […] Ik werd gekatapulteerd de hekken in en maakte eigenlijk een goede rol, dus dat heeft wel gezorgd dat de schade beperkt is.”

Biniam Girmay komt tekort voor nieuwe ritzege: “Geen goede benen”

Biniam Girmay komt tekort voor nieuwe ritzege: “Geen goede benen”

Biniam Girmay won deze Tour de France al drie etappes, maar in Pau moest hij genoegen nemen met een vierde plaats. De groenetruidrager had geen goede benen, zei hij in het flashinterview na afloop.

“We wisten dat het zou gaan waaien en dat het tempo hoog zou liggen, omdat de renners in de top van het klassement de koers hard zouden maken”, begon Girmay zijn verhaal over de dertiende etappe. “Maar toen er twintig renners wegreden, dacht ik dat ze hen zouden laten gaan. Het tempo bleef echter krankzinnig hoog. Het peloton splitste in meerdere stukken. Gelukkig zat ik op dat moment niet in een slechte positie.”

Girmay kon in Pau dus meesprinten voor de ritzege, maar kwam niet verder dan een vierde plaats. “Ik zat een beetje ingesloten op 300, 400 meter van de finish. Maar eerlijk gezegd had ik vandaag geen goede benen. Het was niet mijn dag. Maar hoe dan ook, het belangrijkste is dat ik niet gevallen ben.”

RIDE Magazine

Om te reageren moet je ingelogd zijn.