Tour de France
Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
Uitslag
Informatie
Ontbindt Vingegaard wederom zijn duivels in de tijdrit?
De Tour de France bevat in 2024 tweemaal een race tegen de klok. Op dag zeven nemen de renners voor de eerste keer plaats op de tijdritfiets om 25 kilometer af te leggen van Nuits-Saint-Georges naar Gevrey-Chambertin. De route kent een officiële klim van zo’n anderhalve kilometer en in totaal krijgen de renners tijdens de rit zo’n driehonderd hoogtemeters onder de wielen.
Een voor een zullen de renners hun chronoproef starten in Nuits-Saint-Georges. De Tour bevindt zich nog steeds in Bourgondië en ook in de startplaats van de tijdrit zijn de nodige gastronomische hoogstandjes te ontdekken. Nuits-Saint-Georges is de thuisbasis van alom geprezen pinot noirs en chardonnay’s en de stad herbergt vele restaurants waar men kan genieten van coq au vin of boeuf bourguignon. C’est magnifique!
Het zal dan ook geen verrassing zijn dat de finishplaats van de dag ook bekendstaat om de wijn die er vandaan komt. Gevrey-Chambertin behoort tot de crème de la crème van de wijnstreken en kent een lange geschiedenis. Men zegt dat in de eerste eeuw voor Christus hier de eerste wijnstokken van Bourgondië zijn geplant. Vandaag de dag is de streek rijk aan Premier Cru en Grand Cru-wijngaarden, een kwaliteitskenmerk voor de wijn. De plaats is dus een waardige debutant in de Tour.
Van het proeven van de wijn naar een hele andere soort proef. In de tijdrit van 25 kilometer staat er één klim centraal: de Côte de Reulle-Vergey (1,5 km à 6,5%). Na tien kilometer op de pedalen stampen tussen de Bourgondische wijngaarden, komen de renners aan de voet van deze klim. De aanloop loopt lichtjes omhoog en ook na de top is het parcours niet vlak.
De weg blijft namelijk nog zo’n vier kilometer vals plat omhoog lopen, voordat de renners zich in een afdaling kunnen storten. Drie kilometer dalen brengt de renners in Chambolle-Musigny. Vanaf dat punt is het een kwestie van de motor aanzwengelen. Over vlakke wegen rijden de renners nog 6,5 kilometer naar de meet in Gevrey-Chambertin.
Dat een tijdrit van grote invloed kan zijn op het klassement is al vaker gebleken. Vorig jaar wist Jonas Vingegaard in een rit van Passy naar Combloux liefst anderhalve minuut te pakken op zijn grote concurrent Tadej Pogačar. Ter vergelijking: de rit was toen drie kilometer korter, maar telde het dubbele aantal hoogtemeters. Toch blijft het in een chronop oppassen voor eenieder met ambities in het klassement. Een tijdrit liegt immers nooit.